החלפת גלגל: מדריך שלב אחר שלב

החלפת גלגל: מדריך שלב אחר שלב

החלפת גלגל: מדריך שלב אחר שלב

פנצ'ר בגלגל הוא אירוע שכל נהג עלול לחוות. במקום להיבהל, לדעת איך להחליף גלגל בעצמכם זו מיומנות חשובה ומשחררת. מדריך זה ילמד אתכם, שלב אחר שלב, איך לבצע את ההחלפה בבטחה ובקלות, בשפה פשוטה וברורה.

ב-TopCars Club אנו מאמינים בהכנה לכל מצב. החלפת גלגל יכולה לחסוך לכם זמן וטרחה. בואו נתחיל!

למה חשוב לדעת להחליף גלגל?

היכולת להחליף גלגל בעצמכם מעניקה יתרונות רבים:

  • בטיחות: חזרה מהירה ובטוחה לדרך, ללא תלות באחרים, גם במקומות מבודדים.
  • עצמאות: שליטה במצב וחיסכון בזמן המתנה לשירותי דרך.
  • חיסכון: הימנעות מעלויות קריאת שירות.
  • הכרת הרכב: הזדמנות להכיר טוב יותר את רכבכם ואת הכלים שבו.

בואו נלמד איך להחליף גלגל בביטחון!

ההכנות הנדרשות: לפני שהפנצ'ר קורה

כמו בכל דבר בחיים, הכנה מראש היא המפתח להצלחה. עוד לפני שיש לכם פנצ'ר, חשוב לוודא שהרכב שלכם מוכן למקרה חירום כזה. מה צריך לבדוק ומה לוודא שיש לכם ברכב?

1. וודאו שיש לכם גלגל רזרבי תקין

זה נשמע מובן מאליו, אך רבים מגלים מאוחר מדי שהגלגל הרזרבי שלהם אינו תקין.

  • בדקו לחץ אוויר: פעם בחודש או לפני נסיעות ארוכות, בדקו את לחץ האוויר בגלגל הרזרבי בדיוק כמו בגלגלים הרגילים.
  • בדקו את מצב הגלגל: וודאו שהגלגל הרזרבי אינו יבש, סדוק או בלוי מדי.
  • סוג הגלגל הרזרבי:
    • גלגל רזרבי בגודל מלא: מאפשר נסיעה רגילה, אך עדיין מומלץ לתקן את הפנצ'ר בהקדם.
    • גלגל חירום (גלגל קטן / "דונאט"): מיועד לנסיעה קצרה ובמהירות נמוכה (לרוב עד 80 קמ"ש) בלבד, עד לפנצ'רייה.

2. הכירו את הכלים הנדרשים

הכלים להחלפת גלגל נמצאים ברוב כלי הרכב בתא המטען. אתם חייבים להכיר אותם ולדעת היכן הם.
בדיקה תקופתית של הרכב, כולל בדיקת הכלים הללו, היא חשובה. תוכלו לקרוא עוד על בדיקת רכב לפני קנייה, אך חשוב גם לדאוג לתחזוקתו השוטפת.

רשימת הכלים שתצטרכו:

כלי תפקיד הערות חשובות
מפתח גלגלים (בוקסה / צלב) לשחרור והידוק הברגים שמחזיקים את הגלגל. ודאו שהוא מתאים לברגים ואינו חלוד.
מגבהה (ג'ק) להרמת הרכב מהקרקע. לרוב ידני. חשוב לדעת היכן למקם אותו.
גלגל רזרבי תקין הגלגל החלופי לפנצ'ר. בדקו לחץ אוויר ומצב באופן קבוע.
אפוד זוהר ללבישה בזמן העבודה מחוץ לרכב. חובה על פי חוק! לשיפור נראות.
משולש אזהרה להנחה מאחורי הרכב כדי להזהיר תנועה. חובה על פי חוק! 15-30 מטר מאחור.
כפפות עבודה (מומלץ) להגנה על הידיים מלכלוך ופציעות. מומלץ בחום.
פנס (מומלץ) למקרה של החלפה בחושך. פנס ראש או פנס יד שימושי מאוד.

אחרי שווידאתם שכל הציוד מוכן ותקין, אתם צעד אחד קרוב יותר להיות מוכנים לכל צרה. זכרו, תחזוקה נכונה של הרכב, כולל בדיקת הגלגלים והרזרבי, היא חלק בלתי נפרד מנהיגה בטוחה. ב-TopCars Club אנו מציעים מגוון שירותים שיעזרו לכם לשמור על רכבכם במצב מצוין.

בטיחות מעל הכל: כשזה קורה

קיבלתם פנצ'ר? זה לא נעים, אבל הדבר הראשון שצריך לזכור הוא בטיחות. לפני שאתם מתחילים אפילו לחשוב על החלפת הגלגל, עליכם לוודא שאתם והרכב שלכם נמצאים במקום בטוח.

1. עצרו בבטחה

ברגע שאתם מזהים שיש לכם פנצ'ר, חשוב לפעול במהירות אך בשיקול דעת:

  1. האטו בהדרגה: אל תבלמו בפתאומיות. עשו זאת בעדינות ותנו למכונית להאט.
  2. מצאו מקום בטוח לעצור: חפשו מקום ישר ובטוח ככל האפשר מחוץ לנתיב הנסיעה. רצוי שולי כביש רחבים, מפרץ עצירה, או מגרש חניה. הימנעו מעצירה בעיקול, ירידה או עלייה תלולה, או במקום בו הראות מוגבלת.
  3. שימו לב לתנועה: תמיד היו מודעים לסביבה ולתנועת הרכבים סביבכם.

2. אבטחו את הרכב ואזהירו אחרים

לאחר שעצרתם במקום בטוח, עליכם לנקוט בצעדים הבאים:

  • הדליקו אורות איתות (הבהובים): אלו האורות המהבהבים שנועדו להזהיר נהגים אחרים שרכבכם עומד.
  • לבשו אפוד זוהר: אם אתם יוצאים מהרכב, לבשו את האפוד הזוהר. הוא הופך אתכם לגלויים הרבה יותר, במיוחד בלילה או בתנאי ראות ירודה.
  • הציבו משולש אזהרה: הוציאו את משולש האזהרה והציבו אותו במרחק של 15-30 מטר מאחורי הרכב שלכם, כך שיהיה גלוי לנהגים המגיעים מאחור. אם אתם על כביש מהיר, מומלץ להציב אותו רחוק יותר.
  • הפעילו בלם יד: וודאו שבלם היד (בלם החניה) מופעל היטב. זה ימנע מהרכב להתגלגל בזמן העבודה.
  • העבירו להילוך "חניה" (P) או "ניוטרל" (N): אם הרכב אוטומטי, העבירו ל-P. אם ידני, העבירו להילוך ראשון (או אחורי) כדי להוסיף אבטחה.
  • אבן או חפץ כבד (מומלץ): אם יש לכם, הניחו אבן גדולה או חפץ כבד אחר מאחורי הגלגל הנגדי לגלגל הפנצ'ר, כדי למנוע תזוזה.

רק אחרי שביצעתם את כל פעולות הבטיחות הללו, אתם יכולים להתחיל בתהליך החלפת הגלגל עצמו. זכרו, שום דבר לא חשוב יותר מהבטיחות שלכם ושל שאר משתמשי הדרך.

המדריך המלא: איך להחליף גלגל, שלב אחר שלב

אחרי שהתכוננתם מראש ונקטתם בכל אמצעי הבטיחות, הגיע הזמן להתחיל את המלאכה. בואו נעבור על כל שלב ושלב בקלות ובבהירות.

שלב 1: שחרור קל של ברגי הגלגל (כשהרכב עדיין על הקרקע)

השלב הראשון הוא לשחרר מעט את ברגי הגלגל התקול, עוד כשהרכב עומד על הקרקע. כך הגלגל נשאר יציב ולא מסתובב בזמן שאתם מפעילים כוח.

  1. הסירו כיסוי גלגל (אם יש): הסירו בעדינות את כיסוי הפלסטיק (טאסה) או את כיסויי הברגים, אם קיימים.
  2. הוציאו את מפתח הגלגלים: קחו את מפתח הגלגלים שלכם (בוקסה או צלב).
  3. התחילו לשחרר: הניחו את המפתח על אחד מברגי הגלגל. סובבו את המפתח נגד כיוון השעון (שמאלה) כדי לשחרר את הברגים החזקים.
    • טיפ: אם קשה, נסו לעמוד על קצה המפתח (בזהירות) כדי להשתמש במשקל הגוף.
  4. שחררו את כל הברגים: שחררו כל בורג בכחצי סיבוב עד סיבוב אחד בלבד. אל תסירו אותם לחלוטין. מטרתנו היא רק לשחרר אותם מספיק כדי שיהיה קל להוציאם כשהרכב מורם.

השלב הקשה של שחרור הברגים מאחורינו. כעת נרים את הרכב.

שלב 2: הרמת הרכב באמצעות המגבהה (ג'ק)

המגבהה ירים את הרכב מספיק גבוה כדי להחליף את הגלגל. חשוב מאוד למקם אותו נכון ובבטחה.

  1. אתרו את נקודת ההרמה: לכל רכב יש נקודות ספציפיות להרמה, לרוב מסומנות מתחת לדופן הרכב (הסף), קרוב לגלגל שאותו אתם רוצים להחליף. עיינו בספר הרכב אם אינכם בטוחים. לעולם אל תרימו את הרכב ממקום אחר!
  2. מקמו את המגבהה: מקמו את המגבהה ישר מתחת לנקודת ההרמה. וודאו שהוא יציב על קרקע ישרה ומוצקה. אם הקרקע רכה, הניחו מתחתיו חתיכת עץ או אבן שטוחה ליציבות.
  3. התחילו להרים: סובבו את ידית המגבהה (בכיוון השעון) כדי להרים את הרכב לאט ובזהירות.
    • כמה גבוה? הרימו את הרכב מספיק גבוה כך שהגלגל התקול יתנתק מהקרקע ויהיה מקום להכניס את הגלגל הרזרבי בקלות.
  4. וודאו יציבות: וודאו שהרכב יציב על המגבהה ולא מתנדנד. אם הוא זז, הורידו אותו, מקמו מחדש והרימו שוב.

עכשיו כשהרכב מורם בבטחה, אפשר להסיר את הגלגל הפגום.

שלב 3: הסרת הגלגל התקול

זה השלב שבו אנחנו נפרדים מהגלגל עם הפנצ'ר ומפנים מקום לגלגל הרזרבי.

  1. הסירו את הברגים לחלוטין: הברגים כבר משוחררים. סובבו אותם עם מפתח הגלגלים (נגד כיוון השעון) עד להסרתם המלאה. שמרו את הברגים במקום בטוח, שלא יתגלגלו או ילכו לאיבוד.
  2. הסירו את הגלגל התקול: בעזרת שתי ידיים, תפסו את הגלגל התקול ומשכו אותו אליכם. הוא כבד, אז היו זהירים. הניחו אותו על הקרקע בצורה יציבה.
    • טיפ: אם הגלגל "תקוע", נסו לבעוט קלות בחלקו הפנימי או לדחוף אותו מצד לצד בעדינות כדי לשחרר אותו.

החלק המלוכלך מאחוריכם! עכשיו הגלגל התקול בחוץ, ואנחנו מוכנים לשים את הגלגל הטוב.

שלב 4: הרכבת הגלגל הרזרבי

זה הזמן להרכיב את הגלגל הרזרבי ולראות את הרכב שוב על ארבעה גלגלים.

  1. הרימו את הגלגל הרזרבי: קחו את הגלגל הרזרבי והרימו אותו בזהירות אל הציר. וודאו שהחורים בגלגל מתאימים לפינים או לברגים הבולטים מהציר.
  2. הצמדה לציר: דחפו את הגלגל הרזרבי פנימה, אל הציר, עד שהוא יושב בצורה יציבה.
  3. החזירו את הברגים (הידוק ראשוני): הכניסו את הברגים לחורים. סובבו אותם עם היד (בכיוון השעון) עד שהם מהודקים קלות. אין להשתמש במפתח גלגלים בשלב זה.
    • טיפ: מומלץ להדק את הברגים בצורת "כוכב" או "X". הדקו בורג אחד, ואז את הבורג שמולו באלכסון, וכן הלאה. זה עוזר לוודא שהגלגל מתיישב בצורה ישרה.

הגלגל הרזרבי במקומו! עכשיו רק נותר להוריד את הרכב ולהדק את הברגים סופית.

שלב 5: הורדת הרכב והידוק סופי של הברגים

כמעט סיימנו! רק עוד כמה פעולות חשובות כדי לוודא שהגלגל יושב חזק ובטוח.

  1. הורדת הרכב חלקית: סובבו את ידית המגבהה (נגד כיוון השעון) לאט ובזהירות כדי להוריד את הרכב, עד שהגלגל הרזרבי נוגע בקרקע ומתחיל להישען עליה.
  2. הידוק סופי של הברגים (חלק א'): כעת, כשהגלגל נשען על הקרקע, השתמשו במפתח הגלגלים כדי להדק את הברגים שוב, עד שהם מרגישים חזקים ומהודקים היטב. המשיכו בשיטת ה"כוכב".
  3. הורדת הרכב לגמרי: סובבו את ידית המגבהה עד שהרכב יורד לחלוטין אל הקרקע.
  4. הסרת המגבהה: הסירו את המגבהה מתחת לרכב.
  5. הידוק סופי של הברגים (חלק ב'): כשהרכב עומד על הקרקע, הדקו את הברגים שוב, הפעם בכל הכוח האפשרי. וודאו שכל בורג מהודק היטב ובבטחה, כדי למנוע השתחררות בנסיעה.

הצלחתם! הגלגל הוחלף בהצלחה. כל הכבוד לכם!

שלב 6: איסוף וארגון הציוד

כמו שהייתם מסודרים בהתחלה, כך צריך להיות גם בסוף.

  1. אחסון הגלגל התקול: הכניסו את הגלגל הפגום, המלוכלך והכבד, לתא המטען בזהירות.
  2. החזרת הכלים: החזירו את מפתח הגלגלים, המגבהה ושאר הכלים למקום המיועד להם ברכב.
  3. הסירו את משולש האזהרה והאפוד: רק לאחר שאתם חזרה בתוך הרכב ומוכנים לנסוע, הסירו את משולש האזהרה וקפלו את האפוד הזוהר.

אחרי החלפת הגלגל: מה עכשיו?

החלפתם את הגלגל בהצלחה וחזרתם לדרך – כל הכבוד! זכרו שהגלגל הרזרבי הוא פתרון זמני. עליכם לטפל בגלגל הפגום בהקדם.

1. סעו בזהירות לפנצ'רייה הקרובה

בין אם השתמשתם בגלגל רזרבי בגודל מלא או בגלגל חירום (ה"דונאט"), חשוב לנסוע איתו בזהירות:

  • גלגל חירום: מוגבל במהירות (עד 80 קמ"ש) ונועד לנסיעה קצרה לפנצ'רייה בלבד.
  • גלגל רזרבי בגודל מלא: גם אם יש לכם כזה, מומלץ לתקן את הגלגל המקורי ולהחזיר אותו. יתכנו הבדלים בלחץ אוויר או שחיקה.

גשו ישירות לפנצ'רייה הקרובה. שם יוכלו לתקן את הפנצ'ר בגלגל המקורי או להמליץ על החלפה, ולבדוק את לחץ האוויר בגלגל הרזרבי שהרכבתם.

2. בדיקת הגלגל הרזרבי

לאחר שהגלגל המקורי טופל, אל תשכחו את הגלגל הרזרבי:

  • בדקו לחץ אוויר: וודאו שלחץ האוויר בו תקין ומוכן לפעם הבאה.
  • נקיון ואחסון: נקו את הגלגל הרזרבי והחזירו אותו למקומו הבטוח בתא המטען.

ב-TopCars Club אנו תמיד זמינים לייעוץ בנושאי תחזוקה ובטיחות רכב.

סיכום ומסקנות

החלפת גלגל היא מיומנות חיונית שתעניק לכם ביטחון ושליטה. זכרו את העקרונות: הכנה, בטיחות, וביצוע שלב אחר שלב. התאמנו מראש ותהיו מוכנים לכל פנצ'ר.

ב-TopCars Club אנו תומכים בנהיגה בטוחה ושמירה על רכב תקין. נשמח לעמוד לשירותכם בכל עניין הקשור לרכב. נסיעה טובה ובטוחה!

תוכן

On Key

תוכן קשור

מתי כדאי לחרוג מהמחירון?

מתי כדאי לחרוג מהמחירון? כולנו מכירים את "המחירון" – אותו ספר או אתר שמספר לנו כמה בערך שווה מכונית. הוא כמו מדריך חשוב שעוזר לנו

שימוש במחירון בקנייה ובמכירה

שימוש במחירון בקנייה ובמכירה – המדריך המלא לעסקת רכב חכמה קנייה או מכירה של רכב הן מהעסקאות הגדולות והחשובות ביותר שאנחנו עושים בחיינו. זה לא

מחירון "משוקלל": מה זה אומר?

מחירון "משוקלל": מה זה אומר? כשמדברים על קנייה או מכירה של רכב, הדבר הראשון שקופץ לנו לראש הוא "כמה זה עולה?" או "כמה שווה הרכב

גורמים המשפיעים על מחיר הרכב

קניית רכב חדש או יד שנייה היא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר שמשפחה עושה. ממש כמו שקונים צעצוע חדש או משחק וידאו, גם מחירי המכוניות

דילוג לתוכן