בדיקת מגבים וצמיגים לפני החורף

בדיקת מגבים וצמיגים לפני החורף: המדריך השלם לנהיגה בטוחה

החורף בישראל, למרות שהוא לא תמיד מושלג, מביא איתו גשמים חזקים, כבישים רטובים, רוחות עזות ולפעמים גם ערפל כבד. כל אלה הופכים את הנהיגה למאתגרת יותר, ולכן חשוב מאוד להכין את הרכב מראש. ממש כמו שאתם מכינים את תיק בית הספר או את הציוד לטיול, כך צריך להכין את הרכב לחורף. ההכנה הזו חשובה לא רק כדי שהרכב יתפקד טוב, אלא בעיקר כדי לשמור על בטיחותכם ועל בטיחותם של כל מי שנוסע איתכם וסביבכם. שניים מהמרכיבים החשובים ביותר לבדיקה לפני החורף הם המגבים והצמיגים. הם אלה שעוזרים לכם לראות טוב ולשמור על אחיזה טובה בכביש. בואו נלמד למה הם כל כך חשובים ואיך בודקים אותם.

מגבים – העיניים שלך בכביש

תארו לעצמכם שאתם מנסים ללכת בעיניים עצומות. זה מסוכן, נכון? עכשיו תארו לעצמכם את זה כשאתם נוהגים ברכב. כשהגשם יורד, השמשה הקדמית מתכסה במים, וקשה מאוד לראות את הכביש. כאן נכנסים לתמונה המגבים. הם כמו "ידיים" שמנקות את השמשה ומאפשרות לכם לראות לאן אתם נוסעים. מגבים תקינים הם חיוניים לראות טובה, במיוחד כשיורד גשם, יש בוץ על הכביש או כשיש אובך שמצמצם את הראות. ראות טובה היא המפתח לנהיגה בטוחה.

איך מגבים עובדים?

מגבים בנויים משני חלקים עיקריים: שלד מתכתי או פלסטיק, ועליו מחובר גומי ארוך. כשהמגבים פועלים, הגומי נע מצד לצד על השמשה הקדמית ומסיר את המים והלכלוך. הגומי צריך להיות גמיש וחלק כדי שיצליח לנקות את השמשה בצורה יעילה בלי להשאיר פסים או כתמים. הוא נלחץ אל השמשה בכוח קבוע, כך שכל טיפות המים נגרפות הצידה במהירות.

למה חשוב לבדוק את המגבים לפני החורף?

במהלך הקיץ החם והיבש, גומי המגבים מתייבש ומתקשה. השמש החזקה והחום הגבוה פוגעים בו, ולכן הוא מאבד מהגמישות שלו. כשהחורף מגיע והגשם הראשון יורד, המגבים היבשים והסדוקים לא יצליחו לנקות את השמשה היטב. הם ישאירו פסים, יקפצו, ואפילו ישמיעו רעשים מעצבנים. במקרה הגרוע, הם פשוט לא ינקו את השמשה כלל, ואז הראות תהיה גרועה מאוד – וזה מסוכן.

איך בודקים את המגבים בעצמכם?

  1. בדיקה ויזואלית: עמדו ליד הרכב והסתכלו על גומי המגבים. האם אתם רואים סדקים, קרעים, חלקים שבורים או חלודה על השלד? האם הגומי קשה, יבש או מתפורר? אם התשובה לאחת השאלות היא "כן", סימן שהמגבים זקוקים להחלפה.
  2. בדיקת תפקוד: הפעילו את המגבים על שמשה רטובה (אפשר להתיז מים בעזרת מיכל המים של המגבים, או להמתין לגשם קל). שימו לב איך הם מנקים את השמשה.
    • האם הם מנקים את השמשה בצורה חלקה ויעילה?
    • האם הם משאירים פסים או כתמים של מים? אם כן, הגומי לא מנקה היטב וייתכן שהוא שחוק.
    • האם המגבים קופצים או משמיעים רעשים מוזרים? רעשים וקפיצות מעידים על גומי שהתקשה או על זרועות מגב שבורות או חלשות, שלא לוחצות מספיק טוב על השמשה.

מתי להחליף מגבים?

ההמלצה הכללית היא להחליף מגבים פעם בשנה, רצוי לפני כניסת החורף. גם אם נראה לכם שהם בסדר, בלאי מצטבר עלול לפגוע בתפקודם בזמן אמת, דווקא כשצריך אותם הכי הרבה. אל תחכו לרגע האחרון! אם אתם רוכשים רכב, חשוב לוודא שהוא עבר בדיקת רכב לפני קנייה, שכוללת גם את תקינות המגבים ושאר מערכות הבטיחות.

טיפים נוספים למגבים:

  • מלאו מים בווישרים: וודאו שיש מספיק נוזל שטיפה במיכל המיועד לו. רצוי להשתמש בנוזל ייעודי עם חומרים שמונעים היווצרות אבנית ועוזרים בניקוי יעיל יותר.
  • נקיון: מדי פעם, נקו את גומי המגבים בעזרת מטלית לחה. זה עוזר להסיר לכלוך קטן שעלול לשרוט את השמשה.
  • אל תפעילו על שמשה יבשה: הפעלת מגבים על שמשה יבשה גורמת לשחיקה מיותרת של הגומי.

צמיגים – האחיזה שלך בכביש

אם המגבים הם העיניים של הרכב, אז הצמיגים הם כמו ה"נעליים" שלו. ממש כמו שאתם בוחרים נעלי ספורט כדי לרוץ טוב או מגפיים כדי ללכת בשלג, כך הצמיגים צריכים להיות מתאימים למצב הכביש. הם הדבר היחיד שמחבר את הרכב שלכם לכביש, והם קובעים איך הרכב יבלום, יפנה ויתנהג. כשהכביש רטוב, כמו בחורף, הצמיגים הופכים להיות חשובים עוד יותר לשמירה על אחיזה טובה ומניעת החלקה מסוכנת.

למה החורף משפיע על הצמיגים אחרת?

בחורף, יש כמה דברים שמשתנים:

  • כבישים רטובים: כשיורד גשם, נוצרת שכבת מים על הכביש. צמיג טוב צריך לפנות את המים האלה במהירות כדי שהגומי יוכל לגעת בכביש עצמו ולשמור על אחיזה.
  • טמפרטורות קרות: גומי הצמיגים מתקשה כשהטמפרטורה יורדת. צמיגים קשים יותר פחות גמישים ופחות אוחזים בכביש, במיוחד במזג אוויר רטוב.
  • סכנת החלקה: מים, בוץ ולפעמים גם קרח על הכביש הופכים אותו לחלקלק. צמיגים שחוקים או עם לחץ אוויר לא תקין יתקשו להתמודד עם התנאים האלה ויגדילו את הסיכון להחלקה.

איך בודקים את הצמיגים?

יש שלושה דברים עיקריים שצריך לבדוק בצמיגים:

1. לחץ אוויר בצמיגים

תארו לעצמכם שאתם מנסים ללכת על בלון שלא מנופח מספיק – זה מרגיש רך ולא יציב, נכון? או על בלון מנופח יתר על המידה – הוא נוקשה ועלול להתפוצץ. כך גם עם צמיגי הרכב. לחץ אוויר נכון בצמיגים הוא קריטי לבטיחות, לצריכת דלק וגם לאורך חיי הצמיג. צמיג עם לחץ אוויר נמוך מדי מתחמם יתר על המידה, מתבלה מהר יותר, מקשה על ההיגוי ומאריך את מרחק הבלימה. צמיג עם לחץ אוויר גבוה מדי גורם לנסיעה קופצנית, פוגע באחיזה ועלול להתפוצץ במקרה של מכה.

איך בודקים לחץ אוויר?

  1. מצאו את הנתון הנכון: לחץ האוויר המומלץ לרכב שלכם נמצא בדרך כלל במדבקה בדלת הנהג, בתא הכפפות, או בספר הרכב. המספרים האלה מודדים ביחידות "PSI" (פאונד לאינץ' רבוע).
  2. לכו לתחנת דלק: בכל תחנת דלק יש מכשיר למדידת לחץ אוויר וניפוח צמיגים.
  3. בדקו כשהצמיגים קרים: חשוב למדוד את לחץ האוויר כשהצמיגים קרים, כלומר, לא נסעתם מרחק ארוך או שהרכב עמד לפחות 3 שעות. אם נסעתם, המתינו קצת.
  4. השתמשו במכשיר: חברו את קצה המכשיר לשסתום האוויר של הצמיג. הוא יראה לכם את לחץ האוויר הנוכחי. השוו אותו ללחץ המומלץ.
  5. נפחו או רוקנו: אם הלחץ נמוך מדי, נפחו אוויר עד שתגיעו ללחץ הנכון. אם גבוה מדי, רוקנו מעט אוויר.

מתי לבדוק? מומלץ לבדוק לחץ אוויר לפחות פעם בחודש, ובמיוחד לפני החורף.

2. עומק חריצים (קצוות)

תסתכלו על הצמיג שלכם – אתם רואים עליו ציורים וקווים? אלה הם ה"חריצים" או ה"קצוות". התפקיד שלהם הוא לפנות מים מתחת לצמיג כשהכביש רטוב. אם אין מספיק עומק לחריצים, הצמיג לא יכול לפנות את המים, ואז הרכב "מרחף" על שכבת המים במקום לגעת בכביש. זה נקרא "אקווה-פלנינג" והוא מסוכן מאוד. זה כמו להחליק על קרח.

איך בודקים עומק חריצים?

  1. סמני בלאי: בתוך החריצים הראשיים של הצמיג, תמצאו גושי גומי קטנים שמסודרים לאורך הצמיג. אלה הם "סמני בלאי". כשהצמיג נשחק ועומק החריצים יורד עד לגובה של הסמנים האלה, סימן שהצמיג שחוק ויש להחליפו מיד.
  2. מטבע של שקל: דרך פשוטה לבדוק היא להכניס מטבע של שקל לחריץ העמוק ביותר בצמיג. אם אתם רואים את החלק העליון של הספרה "1" או את כל קשת המטבע, סימן שהצמיג שחוק מדי ויש להחליפו.
  3. מכשיר מדידה: אפשר לרכוש מכשיר מדידה קטן וזול שייתן לכם קריאה מדויקת יותר.

מהו עומק החריצים המינימלי? החוק מחייב עומק חריצים של לפחות 1.6 מילימטר. אבל מומחים ממליצים להחליף צמיגים כבר כשהעומק יורד מתחת ל-3 מילימטר, במיוחד לפני החורף, כדי לשמור על בטיחות מקסימלית באחיזת כביש רטוב.

3. סדקים, חתכים ובלאי כללי

מעבר ללחץ אוויר ועומק חריצים, חשוב גם לבדוק את מצב הגומי של הצמיג. הסתכלו היטב על כל היקף הצמיג – על הדפנות ועל הפנים שלו:

  • סדקים וחתכים: האם אתם רואים סדקים קטנים או גדולים על הצדדים או על פני הצמיג? האם יש חתכים או קרעים? סדקים מעידים על הזדקנות הגומי ועלולים לגרום להתפוצצות הצמיג.
  • בליטות (Bulges): האם אתם רואים בליטות או בועות בדופן הצמיג? בליטה כזו מעידה על פגיעה פנימית חמורה בשלד הצמיג והיא מסוכנת מאוד. יש להחליף את הצמיג מיד.
  • גיל הצמיג: צמיגים "מתיישנים" גם אם לא נוסעים עליהם הרבה. גיל הצמיג מוטבע עליו בצורת קוד של ארבע ספרות (לדוגמה: 3222 – שבוע 32 בשנת 2022). מומלץ לא להשתמש בצמיגים בני יותר מ-5-6 שנים, גם אם נראים תקינים. גומי ישן מאבד את הגמישות והאחיזה שלו.

זכרו, צמיגים תקינים הם עניין של בטיחות! אם אתם מתלבטים לגבי מצב הצמיגים או כל חלק אחר ברכב, תמיד עדיף להתייעץ עם מומחה. אם אתם שוקלים מימון לרכב, ודאו שבכל מקרה הרכב יהיה במצב תקין ובטוח לחורף.

טיפים נוספים לצמיגים:

  • צמיג רזרבי: וודאו שלחץ האוויר בצמיג הרזרבי תקין גם הוא, ושכל הציוד להחלפת גלגל (מפתח גלגלים, ג'ק) נמצא ברכב ותקין.
  • איזון וכיוון פרונט: מדי פעם, כדאי לבדוק איזון גלגלים וכיוון פרונט. זה עוזר לשמור על בלאי אחיד של הצמיגים ועל נסיעה ישרה ובטוחה.
  • החלפת מקום צמיגים: כדי לשמור על בלאי אחיד של כל הצמיגים, מומלץ להחליף את מקומם כל 10,000-15,000 ק"מ (לדוגמה: להעביר את האחוריים קדימה, ואת הקדמיים אחורה).

דברים נוספים לבדוק לפני החורף

המגבים והצמיגים הם חשובים, אבל הם לא הדברים היחידים שצריך לבדוק. רכב מוכן לחורף הוא רכב שכל המערכות החשובות שלו תקינות. הנה עוד כמה דברים שכדאי לבדוק:

1. אורות

בחורף, הימים קצרים יותר, ויש יותר שעות חושך. גם בגשם כבד או בערפל, הראות נפגעת מאוד. לכן, חשוב לוודא שכל האורות ברכב תקינים: אורות דרך, אורות גבוהים, אורות בלם, אורות איתות ואורות ערפל (אם יש לכם). בדקו שאף נורה לא שרופה ושהן מאירות היטב. אורות תקינים עוזרים לכם לראות וגם להיראות על ידי נהגים אחרים, וזה קריטי לבטיחות.

2. בלמים

הבלמים הם אחד המערכות החשובות ביותר ברכב. בחורף, מרחק הבלימה יכול להתארך משמעותית בגלל כביש רטוב או חלקלק. וודאו שהבלמים שלכם מגיבים היטב, שאין רעשים מוזרים בעת לחיצה על הבלם, ושהרכב בולם ישר ולא סוטה לצדדים. אם אתם מרגישים שמשהו לא בסדר, אל תחכו – גשו מיד לבדיקה במוסך. זה עניין של חיים ומוות.

3. מצבר

מזג אוויר קר יכול להחליש מצבר ישן או חלש. אין דבר מתסכל יותר מאשר לנסות להניע את הרכב בבוקר קר ולגלות שהמצבר התרוקן. בדקו את מצב המצבר, ואם הוא מראה סימני חולשה או שהוא ישן, אולי כדאי להחליף אותו לפני שיאכזב אתכם בדיוק כשתצטרכו לנסוע. בדיקת מצבר פשוטה אפשר לעשות במוסך או במרכזי שירות.

4. נוזלים

ברכב יש הרבה נוזלים שחשוב לבדוק:

  • נוזל קירור: וודאו שיש מספיק נוזל קירור במנוע. נוזל קירור טוב מגן על המנוע גם מפני קור קיצוני וגם מפני התחממות.
  • שמן מנוע: בדקו את מפלס שמן המנוע. שמן מנוע תקין עוזר למנוע לעבוד בצורה חלקה ויעילה.
  • שמן בלמים: וודאו שמפלס שמן הבלמים תקין.
  • נוזל שטיפה לשמשה: כפי שהזכרנו, וודאו שהמיכל מלא.

5. מערכת חימום והפשרה

מערכת החימום עוזרת לשמור על חום ונוחות בתוך הרכב, אבל חשוב לא פחות, מערכת הפשרת האדים על השמשות חיונית לראות טובה. בדקו שהחימום עובד, ושמערכת הפשרת האדים (בדגש על השמשה הקדמית והאחורית) פועלת ביעילות ומפנה את האדים במהירות.

6. ערכת חירום

תמיד כדאי שתהיה ברכב ערכת חירום: כבלים למצבר, אפוד זוהר, פנס, משולש אזהרה, ובחורף אולי גם שמיכה קלה או בקבוק מים. אף אחד לא רוצה להיתקע בחושך ובקור.

הכנה טובה לרכב חשובה לא רק לרכבים ישנים, אלא גם לרכבים חדשים או מכונית חדשה במימון מלא. אם אתם רוכשים רכב, בין אם זה רכב יוקרה או רכב ספורט, וודאו שהוא ערוך לחורף כחלק מההכנה הכוללת לנסיעה בטוחה.

סיכום בדיקות חשובות לפני החורף:

הנה טבלה שמסכמת את כל הבדיקות החשובות שדיברנו עליהן, כדי שיהיה לכם קל לזכור:

פריט לבדיקה למה זה חשוב? איך בודקים?
מגבים ראות ברורה בכביש רטוב בדיקה ויזואלית לסדקים/קרעים, בדיקת תפקוד (פסים, רעשים)
לחץ אוויר בצמיגים אחיזה, בלימה, צריכת דלק, מניעת תאונות מדידה בתחנת דלק כשהצמיגים קרים
עומק חריצים בצמיגים ניקוז מים מהכביש, מניעת החלקה בדיקה ויזואלית, סמני בלאי, מטבע שקל
מצב כללי של הצמיגים מניעת התפוצצות, בטיחות חיפוש סדקים, חתכים, בליטות, בדיקת גיל הצמיג
אורות לראות ולהיראות על הכביש בדיקה שכל הנורות תקינות ומאירות היטב
בלמים יכולת בלימה יעילה ובטוחה בדיקת תגובה, רעשים, סטייה בבלימה
מצבר הנעה אמינה של הרכב בדיקת מצב מצבר, החלפה אם ישן או חלש
נוזלים תפקוד תקין של המנוע והמערכות בדיקת מפלסים: קירור, שמן מנוע, בלמים, שטיפה
חימום והפשרה נוחות וראות בתוך הרכב בדיקת תפקוד מערכות החימום והפשרת האדים
ערכת חירום מוכנות למקרי חירום בדיקת תכולה ותקינות (כבלים, פנס, אפוד)

למה כל כך חשוב לבצע בדיקות אלה?

לפעמים זה נראה כמו טרחה או משימה שלוקחת זמן, אבל בדיקות הרכב לפני החורף הן השקעה קטנה בביטחון גדול. דמיינו שאתם רוצים לבנות מגדל גדול מקוביות – אם היסודות חלשים, המגדל יקרוס. כך גם עם הרכב שלכם. אם המערכות החשובות לא מטופלות, הסיכון לתקלות ולתאונות עולה.

  • בטיחות אישית ומשפחתית: זו הסיבה החשובה ביותר. רכב תקין מגן עליכם ועל יקיריכם מפני תאונות מיותרות שעלולות להיגרם מתקלה פשוטה.
  • מניעת תקלות והוצאות מיותרות: בדיקה מקדימה יכולה לזהות בעיות קטנות לפני שהן הופכות לבעיות גדולות ויקרות. החלפת מגבים בזמן קלה וזולה יותר מתיקון פחחות אחרי תאונה שנגרמה מראות לקויה. אם אתם מעוניינים להחליף את רכבכם הישן בחדש יותר ובטוח יותר, תוכלו למצוא מידע על טרייד אין לרכב.
  • אמינות ושקט נפשי: לדעת שהרכב שלכם מוכן לכל תנאי מזג אוויר מעניק שקט נפשי. אתם יכולים לנסוע בבטחה וללא דאגות.
  • שמירה על ערך הרכב: רכב שמתוחזק היטב לאורך זמן שומר על ערכו טוב יותר. בדיקות תקופתיות הן חלק מזה.

בין אם אתם בעלים של רכב חדש או משומש, הכנה נכונה לחורף היא חלק בלתי נפרד מבעלות אחראית. אם אתם שוקלים ליסינג רכב יד שנייה, ודאו שתקבלו רכב שעבר בדיקה מקיפה ומוכן לעונה הקרה. למידע נוסף על שירותי טרייד-אין ורכישת רכבים, תוכלו לבקר באתרנו.

לסיכום

החורף הוא תקופה יפה, אבל הוא גם תקופה שדורשת זהירות מיוחדת על הכביש. הכנת הרכב לחורף היא משימה חשובה שכל נהג אחראי צריך לבצע. בדיקת המגבים והצמיגים היא רק ההתחלה. הקדישו כמה דקות מזמנכם לבדוק את הרכב בעצמכם, ואם אתם לא בטוחים, גשו למוסך מקצועי. במוסך יוכלו לבצע הכנת רכב לטסט, שכוללת גם בדיקות בטיחות רבות שרלוונטיות לחורף. כך תבטיחו נהיגה בטוחה ורגועה לכל אורך העונה הקרה. סעו בזהירות, והישארו בטוחים בכבישים!

למידע נוסף על מגוון רכבים והכנתם לכל עונות השנה, אתם מוזמנים לבקר במגרש המכוניות שלנו או במגרש המכוניות הראשי, שם תמצאו מבחר רכבים מוכנים ובטוחים. אנו מציעים גם פתרונות מימון לרכב שיעזרו לכם להשיג את הרכב הבטוח והמתאים ביותר עבורכם.

תוכן

On Key

תוכן קשור

מתי כדאי לחרוג מהמחירון?

מתי כדאי לחרוג מהמחירון? כולנו מכירים את "המחירון" – אותו ספר או אתר שמספר לנו כמה בערך שווה מכונית. הוא כמו מדריך חשוב שעוזר לנו

שימוש במחירון בקנייה ובמכירה

שימוש במחירון בקנייה ובמכירה – המדריך המלא לעסקת רכב חכמה קנייה או מכירה של רכב הן מהעסקאות הגדולות והחשובות ביותר שאנחנו עושים בחיינו. זה לא

מחירון "משוקלל": מה זה אומר?

מחירון "משוקלל": מה זה אומר? כשמדברים על קנייה או מכירה של רכב, הדבר הראשון שקופץ לנו לראש הוא "כמה זה עולה?" או "כמה שווה הרכב

גורמים המשפיעים על מחיר הרכב

קניית רכב חדש או יד שנייה היא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר שמשפחה עושה. ממש כמו שקונים צעצוע חדש או משחק וידאו, גם מחירי המכוניות

דילוג לתוכן